woensdag 20 mei 2009

Instant messaging (bericht 13)

Ik ken IM al jaren via msn messenger. Het is iets leuks dat voor mij op een keer vervelend werd en ik gebruik het ondertussen al jaren niet meer. Af en toe is het nog handig voor een snelle vraag (ga je mee een terrasje doen bijvoorbeeld) maar ik kan me er echt niet langer meer mee bezig houden.

Waarom niet? Het nieuwe was eraf / Je hebt ineens wel andere dingen te doen / Er zitten teveel mensen tegelijk op een chat / Mensen worden te opdringerig. Niet meer voor mij!

Voor een bibliotheek dus wel? Ik zag het voorbeeld van de Nederlandse Koninklijke Bibliotheek en vind het een goed idee om er een zeer beperkte tijd aan te geven. Maar wat vragen mensen dan? Voor de hand liggende vragen over sluitingsuren of het raadplegen van de catalogus kan je allemaal online op onze website vinden of raadplegen. Ik denk dat je met een chatwidget heel veel FAQ's voorgeschoteld krijgt en sorry, maar dan vind ik dat tijdverspilling. Als mensen zeer specifieke of uitgebreide vragen hebben dan denk ik dat ze liever gebruik maken van de telefoon of een persoonlijk bezoek. Anders ben je uren met mekaar aan het chatten! Het blijft immers steeds geschreven taal die multi-interpreteerbaar is, zo misinterpreteert men snel of babbelen mensen naast mekaar door.

Conclusie: IM voor de bib - a no-no!

1 opmerking:

  1. Persoonlijk zie ik chatten ook niet als de meest geschikte 'tool' om voor de bibliotheek te gebruiken bij informatiebemiddeling, wegens te vluchtig. Er zijn voldoende andere kanalen die efficiƫnter werken (e-mail, telefoon en misschien ook wel twitter als het wat bekender wordt bij ons publiek).

    BeantwoordenVerwijderen